آیا میدانستید 48% جمعیت عمان را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند؟

عمان، یا به شکل رسمی “سلطان‌نشین عمان”، به عنوان پسر عموی “دبی” شناخته می‌شود. این کشور با موقعیت استراتژیک بسیار عالی در جنوب شرقی ایران واقع شده که از شمال به دریای عمان و از شرق به دریای عرب (Arabian sea) راه دارد. این کشور از ملیت‌های بسیار متنوع تشکیل شده که در اولین سفر خود به سرعت به این موضوع پی خواهید برد.

شهر “مسقط”، بزرگترین شهر عمان با جمعیت 1.3 میلیون نفر پایتخت این کشور و انحصاری ترین شهر آن است. بعد از آن “صلاله” بزرگترین شهر است که به دلیل موقعیت استراتژیک و بندر آزاد نیروی کار عظیمی را به خود جذب کرده.

“سلطان قابوس” حاکم عمان است که در سال 1970 به قدرت رسید او را بزرگترین حاکم در جهان عرب می‌دانند. دین رسمی این کشور “اسلام سنی” و زبان عربی و انگلیسی رایج‌ترین زبان عمان است به طوری که تقریبا تمام مردم این سرزمین به هر دو زبان آشنایی دارند. بنابراین حتی اگر زبان عربی ندانید در این کشور به مشکل جدی بر نخواهید خورد.

کار در عمان

روز‌های کاری در عمان از یکشنبه تا پنجشنبه است، ساعت کاری 40 تا 48 ساعت در هفته و جمعه و شنبه نیز عمدتا روز های تعطیل هستند. هرچند که در بعضی مراکز پنجشنبه و جمعه تعطیلات آخر هفته است. این شیوه کاری به طور عمده در دیگر کشور‌های حوزه خلیج نیز دیده می‌شود.

حمل و نقل عمومی در عمان نسبتا به شکل ابتدایی هست و عموما از وسیله شخصی استفاده می‌شود، اما اتوبوس و تاکسی هم در دسترس هستند هرچند که استفاده از تاکسی ممکن است گران تمام شود چرا که نرخ ثابتی وجود ندارد ، به خصوص تاکسی فرودگاه بسیار گران است. این امر می تواند مهاجرین جدید و یا توریست ها را با هزینه های بیشماری مواجه کند. بنابراین اگر به عمان سفر می‎کنید حتما ماشین اجاره کنید و یا قبل از سوار شدن به تاکسی هزینه را توافق کنید و حتما حتما چانه بزنید. خطوط اتوبوس میانجی برای مسافرت بین شهرهای بزرگ راحت و دارای تهویه مطبوع هستند.

گروه های مستقل از مهاجران بین المللی که در عمان زندگی می کنند وجود دارند. یک راه سریع و آسان برای برقراری ارتباط با این گروها استفاده از انجمن ها یا گروه های آنلاین می باشد:

محل اقامت

بهترین مکان برای زندگی در عمان کجاست؟ 75٪ ساکنان در شهرهای بزرگ، مسقط و صلاله زندگی می کنند. مکان های بسیاری در مسقط وجود دارد که مهاجران تصمیم می گیرند آنجا زندگی کنند. یکی از آنها “روی” (Ruwi)، منطقه تجاری اصلی شهر است. با این حال، مهاجران با درآمد بالاو مدیران بین المللی در مناطق مسکونی مانند Madinat al Sultan Qaboos (شهر سلطان قابوس) و یا Shati Al Qurm (ال قروم) با هتل های لوکس و اقامتگاه های پیشرفته و یا شهرک در حال توسعه “الغبرا” (Al Ghubrah) اقامت دارند.

بسیار نادر و غیرمعمول است که مهاجران در عمان ملک و خانه بخرند! مگر اینکه قصد داشته باشند سال ها در این کشور زندگی کنند. محبوب ترین گزینه اجاره است، با قرارداد به طور معمول 3 ماه یا یک سال و باید به صورت پیش، پرداخت شود.

تصویر هوایی از شهرک “الموج” مسقط-عمان

هزینه زندگی

به طور خلاصه هزینه زندگی کاملا وابسته به سبک زندگی شما است، مسلم است که هزینه زندگی در عمان به خصوص پایتخت آن مسقط از هزینه زندگی در ایران بالاتر است اما به نسبت دیگر کشور های همسایه مانند قطر و امارات پاییتن تر است. لازم به ذکر است که عمان مانند دیگر کشور‌های حوزه‌ی خلیج وارد کننده‌ی عمده کالا و مواد اولیه است. از کالای‌های ایرانی گرفته که با قیمت مناسب عرضه می‌شوند تا برند‌های لوکس و گرانقیمت خارجی. هزینه زندگی در عمان را مقاله‌ای جدا به تفصیل برسی خواهیم کرد اما می‌توان گفت که هزینه نیازهای اساسی ماهیانه یک فرد مجرد جدا از هزینه مسکن و حمل و نقل بین 100 تا 150 ریال عمانیست. این مقدار هزینه: خوراک، پوشاک، مواد بهداشتی، تلفن و اینترنت و موارد اینچنینی را در بر می‌گیرد.

مالیات در عمان

عمان عضو اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج است. همانطور که در بیشر کشورهای حوزه خلیج معمول است، درآمد مالیات ندارد یعنی حقوق خود را مطابق بر قرارداد بدون کسر مالیات دریافت خواهید کرد. مالیات شخصی بسیار کم است، چرا که اکثر درآمد مالیاتی کشور از درآمد شرکت ها می آیند. با این وجود، این وضعیت به تدریج تغییر می کند؛ عمان اخیرا مالیات فروش را برای اقلام خاصی معرفی کرده است؛ چرا که آنها تلاش می کنند منابع درآمدی کشورشان  را متنوع و غیر وابسته به صنعت نفت و گاز کنند.