علیرغم سختی های اقتصادی، عمان در حال ساختن آینده است. تحولات در ساخت و ساز، مهمان نوازی، ارتباطات و توسعه گردشگری به این معنی است که سلطان در آستانه دوران جدیدی ایستاده است. در این مقاله برخی از این پروژه‌ها را برسی می‌کنیم.

برج های خارق العاده ای که به آسمان‌ها سر کشیده‌اند، ساختمان های شگفت انگیزی که قوانین فیزیک را نقض می‌کنند و هتل های خیره کننده که حتی افراد ثروتمند در اتاق‌های آن مضحک به نظر می‌آیند.به نظر می رسد ثروتمندان خلیج فارس برای به رخ کشیدن ثروت خود از هیچ چیز دریغ نمی‌کنند.

در این مقاله، ما به برخی از پروژه های برتر نگاه می کنیم که چهره عمان را تغییر می‌دهند و پس از آن موقعیت عمان را نه فقط در شورای همکاری خلیج فارس، بلکه در سراسر خاورمیانه بالا می‌برد.

توسعه عمان چندین دهه است – از سال 1970 -که شروع شده، در واقع از زمانی که گسترش بزرگترین دارایی هایش یعنی نفت و گاز آغاز شد. در حالی که اخیرا شاهد رکود شدید اقتصادی در تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هستیم، عمان تمام همسایگان عضو شورای همکاری خلیج فارس را در زمینه توسعه و ساخت و ساز در سال 2018 پشت سر گذاشت.

همانطور که در گزارش منتشر شده توسط BMI Research توسط Fitch Ratings – یک شرکت تحقیقاتی که تجزیه و تحلیل بازار، اقتصاد و صنعت را انجام می‌دهد – عمان رشد 10.4 درصدی در سال 2018 را ثبت کرد در مقایسه با دیگر شورای همکاری خلیج فارس که رشد 7.1 درصدی را نشان داده‌اند.

انتظار میرود این رقم در سال جاری (2019) به 11.5 درصد افزایش یابد، در مقایسه با همسایگان آن که رشد 7.3 درصدی برای آن‌ها پیشبینی شده است. “شهسوار ال بلوچی”، مدیر اجرایی انجمن صنفی پیمانکاران عمان می گوید: “امیدواریم که در بخش ساخت و ساز در سال 2019، رشد بالایی داشته باشیم، زیرا در سال 2018 نسبتا بهتر از سال های گذشته عمل کردیم”. فقط بخش ساخت و ساز نیست که در سال جاری رونق را تجربه می‌کند. اینطور که معلوم است سلطان نشین عمان با تحولات و پروژه‌های جدید در همه‌ی زمینه‌ها قصد دارد آینده روشنی را رقم بزند. که به برخی از آنها در اینجا اشاره میکنیم:

ساخت و ساز

1) Madinat Sandan : شهرک صنعتی سندان

محیطی را تصور کنید که یک طرف برای برای کسب و کار و از طرفی دیگر خانه‌ای برای کارکنان فراهم کرده است. این چیزی است که “پارک صنعتی سندان” قصد دارد  به شرکت ها ارائه دهد. در حدود 250،000 متر مربع، منطقه صنعتی می تواند نزدیک به 2400 محل فروش را شامل شود – از جمله 400 دفتر و 1250 واحد مسکونی. این منطقه همچنین دارای “َAuto World” و “Construction World” است. هدف ساندان توسعه LLC به منظور ساختبزرگترین مرکز خرید کشور برای ساخت و ساز و تجهیزات خودرو است. پارک صنعتی در نیمه اول سال 2019 باز خواهد شد.

2) Madinat al Irfan – شهر آینده

احتمالا جاه طلبانه ترین پروژه در عمان پس از بین المللی فرودگاه تازه تاسیس مسقط است. این پروژه میلیارد ریالی همه چیز را از مرکز کنوانسیون و نمایشگاه عمان (OCEC) تا هتل های پنج ستاره و یک شهر هوشمند و برنامه ریزی شده را در خود دارد. انتظار میرود این پروژه در اوایل امسال آغاز شود، اما تا پنج سال طول می‌کشد. پروژه مسکن، که به نام “شهر آینده” نامگذاری شده است، بیش از 250،000 متر مربع را شامل خواهد شد و همه چیز را از خدمات قطعه، تجاری، مسکونی، آموزشی، مراقبت های بهداشتی، امکانات تفریحی و غیره را شامل خواهد شد.

3) برج های اداری و تجاری Al Mahalab و BBH 

انتظار می رود Al-Ansab و Rusayl پس از افتتاح برج های المهالاب و برج های دفتری BBH در اواخر سال 2019، یک چهره جدیدی به خود بگیرند. ارائه آپارتمان ها و فضای اداری، از اهداف این پروژه 20 میلیون ریالی است. و یک مبلغ 20 میلیون زیالی دیگر به مرحله دوم شهر آل آرفان – یک پروژه مسکونی یکپارچه- اختصاص یافته است.

ارتباطات

1) خدمات فیبر نوری برای همه در پایتخت

نزدیک به 65 درصد از کل مسقط تحت پوشش فیبر نوری توسط Oman Broadband است، هیچ دلیلی برای تردید وجود ندارد که مناطق جدیدتر مانند الخود، بابل، بوشهر، النساب، رویی و قروم بر سر راه دوره امسال این شرکت باشند.پس آنطور که معلوم است سال 2019، سالی بسیار مهم برای این شرکت مخابراتی خواهد بود؛ چرا که هدف آنها 85٪ کل کشور تا سال 2020 است.

2) 5G

قبل از این که هیجان زده شوید باید بدانیم که 5G هنوز در مراحل اولیه خود در عمان است. علاوه بر این، تنها تعداد انگشت شماری از دستگاه ها از 5G پشتیبانی می‌کنند و هنوز راه طولانی برای رفتن قبل از 5G تبدیل به یک واقعیت است. با این حال، اداره تنظیم مقررات مخابراتی (TRA) یک تیم ملی را برای توسعه یک استراتژی 5G و ایجاد شبکه در عمان صادر کرده است. انتظار میرود این سرویس در اواخر امسال یا اوایل سال 2020 آغاز شود – و باید از سرعت تا 1.4 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی کند.

خودروسازی

1) ماشین چینی ساخته شده در عمان

عمان به موقعیت های استراتژیک وامکانات بی پایان خود شناخته شده است، “الدقم” در حال حاضر به عنوان مرکز صنایع عمان شناخته شده است. کمی تعجب می کنید که Wuhan Xiao Long Automotive Technologies Co.Ltd – یک تولید کننده چینی – با “Oman Wanfang LLC” برای شروع ساخت یک کارخانه تولید خودرو قرارداد امضا کرده‌ است. انتظار می رود این ساخت و ساز در فازهای مختلف انجام شود، که هر کدام دارای سرمایه ای بالغ بر 84 میلیون دلار می باشند. با ظرفیت تولید تسهیلات در 10،000 واحد در سال – 9000 واحد برای توسعه کشور و 1000 واحد برای استفاده نظامی استفاده خواهد شد.

گردشگری

1) Jumeirah Muscat Bay Oman

امارات متحده عربی به زودی وارد عمان خواهد شد. خلیج مسقط، که انتظار می رود در اوایل امسال باز شود، در بندر سارایا جیشا واقع شده است. این هتل با نمایی از آبهای دریای عرب، از یک مجتمع مسکونی، یک هتل بوتیک و املاک خصوصی (ویلا و دوبلکس) تشکیل شده است. بله، این هتل ها برای کسانی است که دارای جیب های عمیقی هستند اما مطمئنا گام دیگری به سوی هدف عمان برای گسترش بخش گردشگری آن است.

2) JW Marriott Hotel

این یک هتل بوتیک دیگر است، به جز اینکه در قلب شهر آیندهMadinat al Irfan در کنار OCEC قرار دارد. این هتل در سال جاری افتتاح خواهد شد و 305 اتاق و با بیش از 1200 متر مربع فضای انعطاف پذیر به نمایشگاه و مراکز OCEC متصل خواهد شد. این همچنین اولین هتل JW Marriott در کشور عمان است و با طرح دولت برای تسهیل افتتاح 55 هتل جدید در طول دو سال (2018 و 2019) قرار دارد.

توریسم

1) اسکله تفریحی Mina Sultan Qaboos

این اسکله تفریحی با هدف تلفیق میراث سنتی عمان با تکنولوژی مدرن ،و البته با تمرکز بر پایداری و محیط زیست در دست احداث است. پروژه در مسقط، بندر سلطان قابوس را به مقصد ساحلی و مرکز توریستی تبدیل خواهد کرد. زیربنای Muttrah Souk دست نخورده باقی خواهد ماند، اما مناطق اطراف آن توسط واحدهای مسکونی، خرده فروشی و ادارات، هتل ها و سرگرمی ها پر می شوند. این پروژه نخستین مرحله از چهار فاز 390 میلیون دلاری در سال 2015 را آغاز کرد و انتظار می رود در اواخر امسال یا اوایل سال 2020 باز شود.

2) الدقم (Duqm)

منطقه ویژه اقتصادی عمان (SEZ)، الدقم، شاهد توسعه تقریبا 20 پروژه گردشگری از امسال(2019) است. متقاضیان سرمایه گذاری گزارش کرده اند که سرمایه گذاری در پروژه های SEZ در این منطقه با وسعت 2.8 میلیون متر مربع صورت می‌گیرد. جزئیات بیشتر هنوز مشخص نشده است.

اشتغال

1) توریسم و گردشگری

وزارت نیرو عمان در تمام این سال ها قصد دارد سهمیه ملی برای بخش گردشگری و گردشگری را افزایش دهد. هدف این است که تعداد عمانی‌هایی که در این بخش کار می کنند، از 42.1 درصد در سال 2018 به 43.1 درصد در سال 2019 افزایش یابد و در نهایت تا سال 2020 به 44.1 درصد برسد.

2) سیستم امتیازی جدید برای شرکت ها

عمان در نظر دارد به زودی به یک سیستم امتیازدهی برای اعمال نظارت بر سیستم عمانی طراحی کند. این به این معنی است که عمانی با مهارت های خود درگیر می شوند و شرکت هایی که علاقه مند به جذب آنها هستند، مطمئن می‌شوند که می توانند روی آنها حساب کنند. بنابراین، عمانی های با امتیاز پایین تر نقش های کمتری دریافت خواهند کرد، در حالی که کسانی که دارای امتیاز بیشتری هستند می توانند در مقام های ارشد قرار گیرند.

3) سیستم  جدید استخدام نیروی کار خارجی

استخدام مهاجران در آینده ممکن است سخت تر بشود زیرا وزارت نیروی انسانی عمان در حال کار راه اندازی برنامه جدید خود است. یک سیستم نرم افزاری کهکارفرمایان اطلاع می دهد که آیا می توانند استخدام کنند یا نه. بنابراین، نور سبز به این معنی است که کارفرمایان می توانند برای استخدام نیروی کار به مهاجران روی بیاورند در حالی که نور قرمز به این معناست که نمی توانند.