طی چند سال اخیر عمان یکی از مقاصد جذاب برای مهاجرت کاری پزشکان و پرستاران شده است، از این رو بر آن شدیم نکاتی را متذکر شویم که قبل از هر اقدامی باید بدانید:

1- تسلط به زبان انگلیسی.

نیمی از جمعیت عمان را مهاجران تشکیل داده‌اند که تقریبا همه به انگلیسی با هم صحبت می‌کنند. بنابراین قبل از شروع باید بدانید که بدون داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی هیچ کاری از پیش نمیبرید و وقت و انرژی خود را هدر می‌دهید. لازم به ذکر است که نیاز به مدرک زبان نیست.

2-سابقه کار.

داشتن حداقل 3 سال سابقه کار در رشته تخصصی لازمه گرفتن لایسنس کار عمان است و بدون داشتن سابقه کار هیچ شانسی ندارید.

3-تمکن مالی کافی.

بسیاری فکر می‌کنند که مهاجرت به عمان امری بدون هزینه یا با حداقل هزینه امکان پذیر است. به هیچ وجه اینطور نیست. البته که پروسه مهاجرت به عمان هزینه کمتری نسبت به سایر کشور ها در بر دارد، اما باید بدانید که برای دریافت ویزای کار عمان حداقل 2 بار باید به این کشور سفر کنید. همچنین مواردی چون برسی مدارک، آزمون ، مصاحبه و آزمایش‌های پزشکی هر کدام هزینه جداگانه دارند. همچنین در زمان شروع به کار مبلغی را باید برای شروع زندگی در عمان در نظر داشته باشید.

4-رشته تحصیلی.

قبل از هر گونه اقدانی راجع به نیاز عمان به رشته تحصیلیتان مطمعن شوید. در میان رشته های علوم پزشکی، رشته ای مانند “اتاق عمل” در عمان شناخته شده نیست و پرستار جای آن ها را پر می‌کند. بنابراین کار برای این رشته و همچنین رشته های: هوشبری، پزشکی هسته‌ای، فیزیوتراپی به سختی فراهم می‌شود.

همین مورد راجع به رشته های تخصص نیز صدق می‌کند.

5- شرایط فردی.

با سن شروع میکنیم. خب باید بگوییم که قانونی مبنی بر اینکه افراد با سن بالا مجاز به دریافت کار در عمان نیستند وجود ندارد، اما فاکتوری بسیار مهم برای کارفرما می‌باشد. البته که این مهم وابسته به رشته تحصیلی شما نیز هست. به عنوان نمونه، به عنوان یک فوق تخصص یا کانسالتنت مسلما سن فاکتور مهمی به حساب نمی‌آید. در مقابل به عنوان پرستار و دیگر تکنیسین های کادر درمان سن در کنار دیگر فاکتورهای ظاهری بسیار مهم است، به طوری که امکان کاریابی برای یک پرستار با سن بالای 40 تقریبا محال است. همچنین در نظر داشته باشید که برای خانم های متاهل فقط برای فرزندان ویزا صادر می‌شود و برای همسر خیر. در مقابل اگر مرد موفق به اخذ ویزای کار شود هم برای همسر هم فرزندان ویزا صادر می‍شود.

6-دخل و خرج را کاملا برسی کنید.

قبل از شروع حتما میزان درآمد واقعی خود را در عمان را بسنجید و آگاهانه اقدام کنید. به خصوص اگر متاهل هستید و دارای فرزند حتما دخل و خرج خود را برسی کنید. یک مثال ساده: یک پرستار با حقوق پرستاری به تنهایی به سختی میتواند مخارج خود، همسر و یک فرزند را تامین کند و زندگی با کیفیتی نخواهد داشت.

7-عمان به شما پاسپورت نمیدهد! فقط در صورتی که 20 سال در عمان زندگی کنید و در سال بیش از 2 ماه خارج نشوید.